2. Proponowanie alternatywnych rozwiązań

Ćwiczenie dla Ciebie

W tym ćwiczeniu poproszę Cię o przyjęcie roli badacza-obserwatora. Na niemal każdym spotkaniu uczestnicy o czymś dyskutują i próbują się do czegoś przekonać. Zaobserwuj w swoim środowisku takie rozmowy.

Proszę Cię, abyś zwrócił/a uwagę na sposób prowadzenia rozmowy zaznaczony poniżej czerwonymi strzałkami tzn.:

  • siłowe przekonywanie do swojego stanowiska i “strzelanie” argumentami
  • albo próba przekonania, że proponowane rozwiązanie zaspokaja potrzeby rozmówcy.

Przyjęcie roli obserwatora pomoże Ci zauważyć w jaki sposób rozmówcy nieskutecznie próbują się nawzajem przekonywać. Taka analiza wykonana “z boku” pomaga również zauważać te rzeczy w rozmowach, w których to Ty będziesz uczestnikiem/uczestniczką.

Ćwiczenie z gwiazdką*

Po ćwiczeniu pierwszym czas na przejęcie roli rozmówcy. Zastosuj powyższy schemat w rzeczywistej rozmowie. Najlpiej:

  • miej wydrukowaną powyższy schemat,
  • w trakcie rozmowy dyskretnie zaznaczaj długopisem, na którym etapie jesteś,
  • pamiętaj, że Twoim celem jest przejście zgodnie z czarnymi strzałkami, nie z czerwonymi(schemat do wydrukowania znajdziesz na Miro w materiałach do tej lekcji).

 

Materiały z lekcji i wskazówki

Materiały z lekcji oraz wskazówki do ćwiczeń znajdziesz na tablicy Miro

  • Adres tablicy: https://miro.com/app/board/uXjVOAxocJA=/
  • Hasło do tablicy: Gh3rk1n!

Pamiętaj, aby podzielić się efektami pracy, przemyśleniami lub zadać pytanie na kanale Discord.